Dette er min første tur til Japan, og jeg opdagede det med det samme, jeg trådte ud af lufthavnen: de rene linjer, kontrollen, køkulturen, roen.
At træde ud i Tokyo, verdens største by, føles ikke som at besøge andre asiatiske storbyer. Andre steder føles det ofte som at gå lidt tilbage i tiden, men det er langt fra tilfældet i mit første møde med Japan. Jo, noget foregår langsommere end hjemme, men omvendt fungerer meget i et tempo og med en effektivitet, vi slet ikke kan matche. Helt grundlæggende føles alting bare anderledes.
Foto: Nicolaj Jeppesen
31 års tørke
Investeringsmæssigt har Japan haft det svært i lang tid. Fra boblen brast på det japanske marked i slutningen af 1989 tog det nemlig 31 år, før aktiemarkedet igen steg over toppen. Og i de fleste år var Japan langt efter andre markeder. Men der er sket noget. De seneste to år har Japan ligget blandt de bedste større aktiemarkeder globalt set.
I Sydinvest Megatrends har vi fra fondens start taget del i Japans optur. Vi har indtil nu primært investeret inden for Teknologisk Innovation og Fremtidens Transport. Vi tog derover for at besøge en lang række selskaber for at forstå markedet endnu bedre. Men også for at se hvordan Japan eventuelt kan spille ind i nogle af vores andre Megatrends.
Stilhed
Der er stille. På vejen til businessdistriktet, hvor hotellet ligger, er det første, jeg bemærker, den larmende stilhed. Verdens største by, og man kan høre en mønt falde til jorden.
Japanere er meget lavmælte, når de er i det offentlige rum. Sjældent hører du nogen snakke i telefon på gaden. Ikke en eneste gang hører jeg nogle skændes, råbe eller på anden måde ”træde uden for”. Det står i fuld kontrast til alle andre storbyer, jeg har besøgt.
Jeg bevæger mig dog også mod nogle af de mere tætbefolkede områder, hvor især de unge primært kommer. Her er der mindre stille, og musik og reklamer præger i langt højere grad billedet. Men selv de unge er meget afdæmpede, og det bliver aldrig kaotisk som i mange andre asiatiske byer.
En af de ting, der især bidrager til det, er japanernes køkultur og måde at bevæge sig mellem hinanden. Det er helt ekstremt at se, hvor meget kontrol, der er i de meget store folkemængder, og hvordan det, bl.a. i de meget fyldte metrostationer, altid er lige linjer af mennesker frem for kaotiske klumper.
Businessdistriktet i Tokyo. Foto: Nicolaj Jeppesen
Renligheden er misundelsesværdig
Renligheden i gaderne er også misundelsesværdig. Intet er smidt på jorden, og selv i metroen er der skinnende rent. Det underlige er dog, at der stort set ingen skraldespande er at se. På min tur oplever jeg ofte at rende rundt med min vandflaske eller kaffekop, indtil jeg kommer tilbage på hotellet, da jeg ikke kan finde nogen skraldespande.
Renligheden er også tydelig på alle offentlige toiletter, men lige som der ikke var skraldespande, så jeg heller aldrig nogen gøre rent. Men om rengøringspersonalet i byen arbejder om natten, eller om det er pga. de avancerede toiletter i Japan, må stå hen i det uvisse.
Et rent indtryk. Foto: Nicolaj Jeppesen
Japan er anderledes
Japan er meget anderledes end mine forventninger. Japan er for mange kendt som et lukket land, der fokuserer mindre på omverdenen, og det er da også rigtigt nok, at japanerne er reserverede, men de er absolut ikke uvenlige.
Japans arbejdsmoral har også altid været kendt som ekstrem høj, men det ekstreme hierarki passer måske mindre godt til et fremadskuende samfund. Det har måske også bidraget til, at Japan har været meget konservativt og været længere tid om at tage nye ting til sig. AI er et godt eksempel.
Vi ser dog tegn på ændringer i det japanske arbejdsmarked, hvor arbejdstager i højere grad får forhandlingskraft, og hvor især også kvinderne er trådt frem. Det er en positiv tendens fra et relativt lavt niveau. Ingen af de virksomhedsledere, vi snakker med på turen, er dog kvinder.
Foto: Nicolaj Jeppesen
Arkadespil og udklædning
Lige som mange andre asiatiske unge er de i Japan med helt fremme, hvad angår brug af teknologi. Det var et sjældent syn at se en japaner under 50, der ikke sad klistret fast til skærmen på deres mobil. En sjov observation er dog, at selvom alle har en mobil, så er der ret mange telefonbokse: Med wifi.
Et punkt, hvor de japanske unge adskiller sig markant fra andre, er deres interesseområder. Bl.a. har en hel bydel dedikeret sig til animé og arkadespil, mens en anden fokuserer på udklædning og det, japanerne kalder ’cuteness’. Altså at alt skal være så kært som muligt.
Det kan virke på grænsen til sært og umodent at se på, men for en professionel investor giver det god inspiration til interessante investeringsmuligheder inden for trenden Fremtidens Forbruger.
Arkadehal i Tokyo. Foto: Nicolaj Jeppesen
Aha-oplevelser
Generelt har turen budt på langt flere ’aha’-oplevelser end forventet. Det har givet os et rigtigt godt indtryk af befolkningen og virksomhederne i Japan. Det er noget, vi ser som en vigtig faktor for at kunne blive med at finde investeringsmuligheder, nye ideer og muligheden for at trække Megatrends porteføljen i nye retninger, hvilket potentielt kan få et stort afkastmæssigt potentiale.